کلاژن چیست؟ + غذاهای سرشار از کلاژن، از گوشت قرمز تا آناناس



آنچه باید در مورد کلاژن بدانید

کلاژن نقش مهمی در سلامت پوست، مفاصل، عضلات و غیره دارد. دریافت این عنصر پروتئینی از طریق مصرف مواد غذایی راهی امن و مطمئن برای سلامتی بدن و همچنین زیبایی و سلامت هر چه بیشتر پوست است. اگر تصور می‌کنید که کلاژن‌سازی صرفا با دستگاه‌هایی مانند میکرونیدلینگ، مزونیدلینگ و غیره ممکن است باید بدانید که مصرف برخی موادغذایی مفید نیز جزو روش‌های مناسب برای کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست محسوب می‌شود. 

یادتان باشد که جذب این ماده در وضعیت پوست، عضلات و مفاصل تاثیر بسزایی دارد. کلاژن به همراه الاستین بخشی از مهمترین ساختارهای بدن محسوب می‌شوند. حتما می‌دانید که با افزایش سن، کلاژن‌سازی کاهش پیدا می‌کند بنابراین لازم است که فکری اساسی برای تولید هر چه بیشتر آن بکنید. خوشبختانه موادغذایی مفیدی وجود دارند که بیش از همه به کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید : تفاوت و شباهت کلاژن و ژلاتین

بیشتر بدانید : آیا نوشیدن کلاژن خوراکی واقعا تاثیری بر پوستتان دارد؟

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین عنصر پروتئینی موجود در بدن است که نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. چون همانند «چسب» بین سلول‌های بافت‌های غضروفی مانند آن‌هایی که ماهیچه‌ها، مفاصل، پوست، تاندون‌ها و استخوان‌ها را می‌سازند، عمل می‌کند.

کلاژن تضمین‌کننده جوانی و شادابی سلول‌ها است و کمبود آن با پیری سلول‌های بدن در ارتباط خواهد بود. علاوه براین، کلاژن باعث قدرت، مقاومت و محافظت از بافت‌ها شده و به این ترتیب از تخریب پیش از موعد آنها جلوگیری می‌کند. 

یادتان باشد که با گذشت زمان، قابلیت بدن در تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند. اگر افت تولید کلاژن با موادغذایی و مکمل‌ها جبران نشود، مشکلاتی از قبیل چین و چروک‌های پوستی، ضعف استخوانی، مشکلات التهابی و غیره بروز می‌کنند.

بیشتر بدانید : کلاژن چیست؟ و آیا واقعا برای پوست، مو و استخوان شما مفید است؟

فواید کلاژن

اکثر مردم تصور می‌کنند که کلاژن صرفا برای جوانی پوست است. درست است که کلاژن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و بالا بودن میزان آن عامل جوانی پوست است اما این ماده اثرات دیگری نیز دارد. 

از جمله اینکه باعث فعال شدن سیستم عضلانی و تقویت عملکرد آن می‌شود. کلاژن همچنین به کاهش کرامپ و گرفتگی عضلانی کمک زیادی می‌کند. اگر علاوه بر جوانی صورتتان می‌خواهید قلب سالم و جوانی نیز داشته باشید باید به فکر افزایش کلاژن بدنتان باشید. با کلاژن، پیری عضلات، استخوان‌ها و مفاصل‌تان نیز به تاخیر افتاده و روند بهبود زخم‌ها و جراحت‌های پوستی نیز سرعت بیشتری می‌گیرد.

8 ماده غذایی برای دریافت کلاژن بیشتر و جوانسازی پوست

برخی موادغذایی حاوی میزان خوبی کلاژن بوده و برخی دیگر مواد مغذی ضروری تولید این ماده همانند ویتامین C و منیزیم را به بدن می‌رسانند.

بیشتر بدانید : کلاژن سازی پوست با بهترین غذاهای کلاژن ساز

بیشتر بدانید : کلاژن سازی با این خوراکی ها

گوشت قرمز

گوشت‌های قرمز بخشی مهمی از مواد غذایی حاوی کلاژن و انواع دیگر پروتئین‌ها هستند. با این حال باید در مصرف آنها حد اعتدال را رعایت کرد چون حاوی کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده نیز هستند. بنابراین بهتر است از گوشت‌های کم چرب‌تر مانند گوشت مرغ، بوقلمون و غیره استفاده کنید.

بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض

ماهی

با وجود اینکه میزان کلاژن موجود در ماهی کمتر از گوشت قرمز است اما با این حال آن را یک منبع خوب کلاژن بدانید. این مسئله نیز عمدتا به میزان امگا3 موجود در ماهی مربوط می‌شود که یک اسید چرب سالم بوده و بر اساس نتایج تحقیقات محققان دانشگاه شیلی باعث کاهش التهاب می‌شود.

ژلاتین

ژلاتین یکی از منابع غذایی کلاژن‌ساز است چون تاحد زیادی از این پروتئین ساخته شده است. علاوه براین ژلاتین کم‌کالری بوده و حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که عامل پیری هستند محافظت می‌کنند.

کلاژن مرکبات برای پوست
پرتقال

مرکبات جزو منابع اصلی ویتامین Cمحسوب می‌شوند و این ماده مغذی عامل اصلی فرآیندهای شیمیایی مهمی است که در بدن کلاژن تولید می‌کنند. به این ترتیب مصرف پرتقال، کیوی، لیموترش یا مرکبات دیگر باعث کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست می‌شود.

آناناس

اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی کلاژن بسازید آناناس را دریابید. نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه کراگویواتس صربستان انجام شده است نشان می‌دهد که آناناس یک کلاژن‌ساز قوی و جوان‌کننده صددرصد طبیعی پوست است.

سویا و مشتقاتش

سویا و مشتقات آن مانند پنیر توفو، ماست سویا، سوپ سویا و غیره حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام «ژنیستئین» هستند که باعث تولید کلاژن شده و بافت‌های بدن را در وضعیت بهتر و سالمتری نگه می‌دارد.

بیشتر بدانید : منبع پروتئینی به نام سویا + سویا برای چه کسانی ممنوع است؟

آجیل

آجیل‌ها حاوی میزان زیادی منیزیم و اسیدهای چرب امگا3 هستند بنابراین نباید از مصرف آنها غافل بود. آجیل‌ها به تولید کلاژن و پیشگیری از تخریب آن در بافت‌های بدن کمک زیادی می‌کنند.

سبزیجات برگ سبز

اسفناج، کلم و تمام سبزیجات دارای برگ سبز به بهبود تولید و حفظ کلاژن در بدن کمک می‌کنند. این مواد غذایی به دلیل میزان بالای لوتئین و منیزیم از دیگر سبزیجات متمایز هستند. نتایج پژوهشی که توسط OmniActive Health Technologies Inc انجام شده نشان می‌دهد که لوتئین و منیزیم برای سلامت پوست، استخوان‌ها و مفاصل بسیار ضروری هستند.

فراموش نکنید که مواد غذایی اشاره شده را به‌طور منظم مصرف کنید. علاوه بر این از عادت‌های نادرستی مانند مصرف زیاد قند و شکر، مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید چون باعث تسریع روند تخریب کلاژن می‌شوند.

بیشتر بدانید :  از این خوراکی های حاوی کلاژن برای زیبایی بیشتر پوست استفاده کنید

بیشتر بدانید : فواید خوردن کلاژن از سلامت موها تا سلامت استخوان ها

بیشتر بدانید :  کلاژن خوراکی در جوانسازی پوست اثری دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب