مهم ترین تجهیزات صخره نوردی چیست؟



تیتربرتر: سنگ نوردی یا صخره نوردی یک ورزش هیجانی و چالشی می باشد که به شما حسی ورای سایر رشته ها هدیه میدهد. ترکیبی از قدرت فیزیکی و تمرکز ذهنی باعث میشود تا سنگنوردان با استفاده از قدرتی مثال زدنی، انعطاف پذیری و چابکی مسیرهای سخت را صعود کنند.

این ورزش این روزها در حال مطرح شدن هر چه بیشتر در سطح جهانی است. حضور آن در المپیک نیز باعث خواهد شد تا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در زمره ورزش های قرن بیست و یکم به حساب آید. 

صخره نوردی

صخره نوردی صخره نوردی

ورزش صخره نوردی که نام دیگر آن سنگ نوردی نیز می باشد، از جمله ورزش های بسیار سخت و پر طرفدار می باشد. یکی از دلایل محبوبیت این ورزش می توان به عدم محدودیت سنی در انجام آن اشاره کرد.  این ورزش با استفاده از طناب و ابزار مخصوص برای بالا رفتن از صخره طبیعی و یا دیوار سالن ورزشی می باشد. انجام این ورزش نکات مثبتی را در پی دارد که از جمله این نکات می توان به اعتماد به نفس، کمک به حل مشکلات روحی، تقویت تمرکز ذهنی و ... می شود. برای انجام این ورزش حتما نباید قدرت بدنی زیاد و یا مهارت خاصی را در اختیار داشت بلکه داشتن تناسب اندام و توانایی کافی و عدم اختلالات روانی و جسمی خاص می توان برای انجام این ورزش پر هیجان دست به کار شد. جالب است بدانید این ورزش پر طرفدار بسیاری از معلولیت های جسمی و ذهنی را با آموزش های لازم زیر نظر مربی بر طرف می کند. با انجام ورزش صخره نوردی به مرور زمان قدرت عضلانی را افزایش می دهد و همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری و چابکی نیز می شود؛ این تغییرات به این دلیل صورت می گیرد که در انجام این ورزش بسیاری از عضلات بالا تنه و پایین تنه در گیر می باشد و این درگیری سبب افزایش قدرت جسمی فرد می شود. در نهایت صخره نوردی از جمله ورزش های پر هیجان، مفرح، سرعتی و استقامتی می باشد که برای بالا رفتن از صخره طبیعی و یا دیواره مصنوعی باید از لوازم و تجهیزات ایمنی مناسب این ورزش استفاده کرد. 

انواع سنگ نوردی

انواع سنگ نوردی انواع سنگ نوردی

این رشته ورزشی خود شامل تعدادی زیرمجموعه ورزشی است. در ادامه می‌توانید نام انواع فعالیت‌های مختلف این رشته ورزشی را ببینید: بولدرینگ (Bouldering)؛ دیواره‌نوردی (Big Wall Climbing)؛ سنگ نوردی سنتی (Trad Climbing)؛ سنگ نوردی اسپورت (Sport Climbing)؛ درای‌تولینگ یا صعود ترکیبی (Dry Tooling/ صخره نوردی با تبرهای مخصوص یخ‌نوردی).

برخی تفاوت‌های این زیرمجموعه‌ها

تجهیزات و لوازم صخره نوردی مورداستفاده در هریک از این زیرمجموعه‌ها متفاوت از دیگری است؛ برای مثال، بولدرینگ یکی از رشته‌های پایه‌ای صخره نوردی است و برای انجامش به وسیله خاصی نیاز نیست. فقط تشکی زیر صخره‌های محل صعود به‌منظور تأمین ایمنی جانی ورزشکار قرار می‌دهند. برای انجام سایر زیرمجموعه‌ها به برخی لوازم سنگ نوردی اعم از طناب و کلنگ نیاز خواهید داشت.

تفاوت‌های این زیرمجموعه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. نوع صعود، شدت درگیری بدن هنگام صعود، دشواری و چالش مسیر، جنس دیواره یا صخره، و موارد متعدد دیگر در هرکدام از این زیرمجموعه‌ها متفاوت از دیگری است. اگر به دنبال‌کردن این رشته ورزشی علاقه دارید، باید تحقیقات جزئی‌تری انجام دهید و ببینید دقیقا در کدام زیرمجموعه صخره نوردی می‌خواهید فعالیت کنید. 

در دسته‌بندی دیگری دو نوع مختلف برای این رشته ورزشی برشمرده‌اند: صخره نوردی داخل سالن یا سنگ نوردی سالنی؛ صخره نوردی در طبیعت

درباره مورد دوم مسائل مختلفی را باید مدنظر قرار داد: شدت وزش باد، سردی یا گرمی بیش‌ازحد هوا، و موارد دیگر. حال آنکه در سنگ نوردی داخل سالن به چنین ملاحظاتی نیازی نخواهد بود. سنگ نوردی داخل سالن از لحاظ ایمنی هم بهتر است و به‌ویژه برای تازه‌کاران و برای کودکان مناسب خواهد بود.

مطالب مرتبط: جزییات بازگشت بیرانوند به پرسپولیس مخالف اصلی بازگشت بیرانوند به پرسپولیس کیست؟

تجهیزات صخره نوردی

تجهیزات صخره نوردی تجهیزات صخره نوردی

پیش‌تر هم اشاره شد که تجهیزات و لوازم صخره نوردی با توجه به نوع یا زیرمجموعه آن انتخاب می‌شوند. در ادامه می‌توانید تعدادی از مهم‌ترین تجهیزات لازم برای سنگ نوردی را ببینید:

طناب؛ کلاه ایمنی؛ تبر یخ‌نوردی؛ قلاب و گیره؛ هارنس (Harness)؛ کفش صخره نوردی؛ کرامپون (Crampon)؛ اسلینگ صخره نوردی (Sling)؛ ابزار حمایت و فرود (Belay System)؛ اسلینگ کامل یا کوئیک دراو (Quick draws)؛ گچ (صخره‌نوردان با گچی‌کردن دستانشان خطر لیزخوردن را به حداقل می‌رسانند).

 اگر قصد صخره نوردی در طبیعت را داشته باشید، بسته به شرایط مکانی که برای صعود انتخاب می‌کنید، ممکن است به تجهیزات دیگری هم نیاز پیدا کنید.

فواید صخره نوردی

فواید صخره نوردی فواید صخره نوردی

چه عواملی باعث شده‌اند ورزشکاران تمامی مشقات و دشواری‌های سنگ نوردی را به جان بخرند؟ بدون تردید، این رشته ورزشی فواید متعددی برای سلامت روح و جسم انسان دارد. به همین خاطر است که با وجود تمامی دشواری‌ها هنوز هم علاقه‌مندان زیادی دارد. ببینیم فایده‌های سنگ نوردی چه‌ها هستند:

۱. افزایش قدرت عضلانی و افزایش قدرت سرپنجه‌ها

برای سنگ نوردی باید خیلی به قدرت سرپنجه‌های دست‌ها اتکا کنید. تمامی وزن بدن را در بیشتر مواقع با کمک سرپنجه‌ها بالا خواهید کشید. علاوه بر این، صخره نوردی یکی از ورزش‌های نادری است که در آن تقریبا تک‌تک عضله‌های بدن درگیر و تقویت می‌شوند. ورزشکاران این رشته در بلندمدت بدنی عضلانی و قوی پیدا می‌کنند که درصد چربی در آن بسیار کم است.

۲. افزایش انعطاف‌پذیری بدن

وقتی در حال صخره نوردی هستید، بارها در شرایطی قرار خواهید گرفت که باید برای یافتن تکیه‌گاه یا برای گرفتن گیره بعدی، دست یا پایتان را با تمام توان بکشید و دراز کنید. همین فعالیت‌ها در بلندمدت نقش پررنگی در افزایش انعطاف‌پذیری بدن خواهند داشت.

۳. تماشای منظره‌های به‌یادماندنی

سنگ نوردی در طبیعت زیبا واقعا ارزشش را خواهد داشت. وقتی به نوک صخره صعود کنید و تمام دنیا زیر پایتان باشد، این لحظه‌ها را تا مدت‌ها در خاطر خواهید داشت. اگر عکاس باشید، می‌توانید این لحظه‌ها را ثبت و ماندگار کنید.

۴. سلامت قلب و عروق

کمتر ورزشی را می‌توان سراغ گرفت که در آن، علاوه بر قدرت عضلانی، به نیروی قلب و ظرفیت ریه هم نیاز شود و اینها هم تحت‌فشار قرار گیرند. صخره نوردی ورزشی است که این هماهنگی در آن به چشم می‌خورد. وقتی سنگ نوردی کنید، به‌مرور زمان نیرو و توان قلب بهتر و بیشتر خواهد شد و با کارایی بهتری خون را در رگ‌ها پمپاژ خواهد کرد. در پی این اتفاق، اکسیژن بیشتری به جریان خون راه خواهد یافت و به سطوح بالاتری از استقامت بدنی خواهید رسید. ریه هم به همین ترتیب تقویت می‌شود و با کارایی بیشتری اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می‌فرستد.

۵. سوزاندن کالری و کاهش وزن

سنگ نوردی برای کاهش وزن و چربی سوزی نیز فوق‌العاده کارآمد است. سنگ نوردی یکی از فعالیت‌های ورزشی شدید است و هنگام صعود، در بدن انرژی فوق‌العاده زیادی سوزانده می‌شود. چربی‌های مضر و چربی‌های ذخیره‌شده در بدن هم بخشی از انرژی سوزانده‌شده در بلندمدت خواهند بود.

در صخره نوردی چه عضلاتی درگیر می شوند؟

در صخره نوردی چه عضلاتی درگیر می شوند؟ در صخره نوردی چه عضلاتی درگیر می شوند؟

در صخره نوردی عضلات زیادی از بالا تنه یا پایین تنه ی شما درگیر می شوند. از عضلات شکم گرفته تا انگشتان و شانه و بازوها برای سنگ نوردی خود را درگیر کرده و به کار گرفته می شوند. صخره نوردی به مرور قدرت عضلانی شما را افزایش داده و انعطاف پذیری و چابکی شما را نیز بیشتر می کند.

البته  ورزش صخره نوردی ممکن است با آسیب دیدگی هایی نیز همراه باشد که اول از همه آسیب روی انگشتان است. تحمل وزن بدن بر روی انگشتان ممکن است باعث کشیدگی و آسیب به این بخش بدن شود. احتمال سقوط و آسیب دیدگی کمر، پا و گردن نیز از خطرات دیگر ورزش صخره نوردی است.

صخره نوردان در هنگام صعود به غذاهای سبک و در عین حال کامل نیاز دارند. قند خون این ورزشکاران نباید کاهش پیدا کند زیرا باعث خستگی، عصبانیت و عدم تمرکز می شود. بهتر است صخره نوردان در طول روز ۵ یا ۶ وعده غذای سبک بخورند. غذاهایی مانند ماست به همراه میوه ها یا تن ماهی با نان می تواند گزینه های مناسبی برای آنان باشد.

آنچه دیگران میخوانند: ابوالفضل جلالی استقلالی می شود؟  محمد دانشگر پرسپولیسی می شود؟

گردآورنده: شایان صفر زاده 

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب