عوارض غذاهای غیرمفید در کودکان



قبل از بررسی عوارض غذاهای غیرمفید در کودکان به عنوان پدر و مادر، باید بدانید که یکی از بزرگترین مسئولیت های شما در قبال فرزندانتان این است که آنها را به خوردن غذاهای مفید ترغیب کنید. غذای های غیر مفید خوشمزه به نظر می رسد و همچنین طعم خوبی دارد، بدون شک، کودک شما نمی تواند در برابر نخوردن آنها مقاومت کند.

در اکثر مواقع درخواست های فرزندتان برای پیتزا یا همبرگر از کنترل خارج می شود و شما نگران تاثیرات منفی غذاهای غیرمفید بر سلامت کودکان هستید. مصرف منظم و طولانی مدت غذاهای غیرمفید مانند سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و سایر وعده های غذایی غیرمفید می تواند منجر به بروز بیماری های مختلفی از جمله چاقی در کودکان شود. بنابراین، به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا در مورد وعده‌های غذایی غیرمفید، تأثیر آن‌ها بر سلامت فرزندتان و برخی جایگزین‌های مفید اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

این روزها، هر محله و هر مرکز خریدی یک فروشگاه غذای غیرمفید دارد که در آن سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، همبرگر، رول و سایر مواد غذایی غیرمفید را در دسترس کودکان شما قرار می دهد! این یک نگرانی بزرگ در سراسر جهان است که کودکان در سال های رشد خود بخش بزرگی از مصرف کنندگان چنین مواد غذایی غیر مفید را تشکیل می دهند.

این واقعاً یک چالش است که کودک خود را از غذاهای غیرمفید کمتر مغذی و در عین حال خوشمزه دور نگه دارید. درک همه چیز درباره غذاهای غیرمفید و نحوه جایگزینی آن با تغذیه مفید چیزی است که ما مطمئن هستیم به شما کمک می کند دفعه بعد  مراقب رژیم غذایی کودک خود باشید.

چه موادی غذایی را «غیر مفید» می دانند؟

غذاهای غیرمفید ارزش غذایی ناچیزی دارند و بیشتر از اینکه مفید باشند عوارضی را برای بدن کودک شما ایجاد می کنند. به محتویاتی که معمولا در غذاهای غیرمفید وجود دارد نگاه دقیق تری بیندازید.

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

محتویات پردازش شده

غذاهای غیرمفید بیشتر فرآوری شده و دارای مواد مغذی طبیعی کمتری هستند. غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند با طعم های مصنوعی، افزودنی ها یا سایر مواد غیرمفید تغییر شیمیایی می دهند. آنها فیبر بسیار کمی دارند.

چربی

هات داگ ها، برگرها و ساندویچ ها دارای ورقه های پنیر، سس و انواع اسپری مانند سس مایونز هستند که حاوی چربی و کالری بیش از حد غیرمفید و بدون ارزش غذایی است. بیشتر روغن های مورد استفاده در تهیه غذاهای غیرمفید از جمله سیب زمینی سرخ شده نیز بسیار فرآوری شده هستند. کودکان به چربی های مفید از منابع فرآوری نشده مانند ماهی آزاد، روغن زیتون فوق بکر یا آووکادو نیاز دارند زیرا چربی های مفید برای رشد فیزیکی و رشد مغز بهینه ضروری هستند.

شکر اضافه شده

مقادیر شکر اضافه شده در غذاهای غیرمفید و نوشیدنی ها به طرز نگران کننده ای بیشتر از هر غذای شیرین دیگری است که معمولاً مصرف می کنیم.

شکر جزء اصلی بسیاری از میان وعده‌ها است که کودکان آن را بسیار جذاب می‌دانند. برای کودک می تواند آسان باشد که یک تخته شکلات را کامل بخورد. زیرا محتوای قند در این مواد غذایی زیاد است و ارزش غذایی ندارد. علاوه بر این، خوردن قند در اوایل زندگی می تواند کودک را با مشکلات سلامتی جدی مانند دیابت نوع 2 که نتیجه مقاومت به انسولین ناشی از خون حاوی قند بیش از حد است و بیماری های قلبی عروقی قرار دهد. شکر همچنین می تواند باعث پوسیدگی دندان شود، که در کودکانی که ممکن است در مورد بهداشت دندان خود چندان سختگیر نباشند، شایع تر است.

نوشته های مشابه
مشاوره آنلاین در فرزندپروری موفق | پزشکتمشاوره آنلاین در فرزندپروری موفق | پزشکت
مشاوره آنلاین در فرزندپروری موفق
پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکتپرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت
پرده بکارت مسدود شده

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان بیش از شش قاشق چای خوری (یا 25 گرم) شکر در روز مصرف نکنند. والدین باید به مراقب قند پنهان روی برچسب های تغذیه باشند، که تشخیص آن ممکن است چندان آسان نباشد. شربت ذرت، فروکتوز و دکستروز انواع قندهای افزوده هستند که توسط بدن اساساً به روشی مشابه تجزیه و پردازش می شوند.

عوارض غذای غیرمفید بر کودکان

اغلب اوقات فست فودها در فضایی قرار دارند که نوید لحظات مفرح و هیجان انگیزی را هنگام بازدید از آنها می دهد. در ابتدا، این چیزی است که بچه ها را برای ورود به مفصل جذب می کند. رگبار تبلیغات، بیلبوردهای بزرگی که غذاهای خوشمزه را نشان می دهد، رویدادهای مختلفی که سازماندهی می شود و غیره نقشی حیاتی در هیجان کودک برای بازدید از آن مکان دارند. بسیاری از رستوران‌ها با قرارگیری اسباب‌بازی در کنار غذا، غذا را برای بچه‌ها جذاب‌تر می‌کنند.

اثرات غیرمفید بر سلامت کودکان بسیار زیاد و وحشتناک است. در اینجا ده دلیل اصلی وجود دارد که چگونه غذای غیرمفید بر کودکان تأثیر می گذارد و چرا باید مراقب باشید تا کودکتان از مصرف غذاهای غیرمفید دوری کند:

افزایش فشار خون

سدیم موجود در نمک غذاهای آماده فشار خون را افزایش می دهد که ممکن است منجر به ضعیف شدن سیستم گردش خون شود.

خستگی

احتمالاً کودک شما هنگام مصرف غذای غیرمفید احساس سیری در شکم خود می کند زیرا این غذاها فاقد کربوهیدرات و پروتئین هستند که برای احساس انرژی ضروری است. یک کودک خسته و بی حال ممکن است در انجام فعالیت های بدنی یا کارهای روزانه خود دچار مشکل شود و حتی این موضوع باعث دردسر شما شود.

بهره عاطفی کمتر

عدم تعادل هورمونی تغییر عمده ای است که در سال های رشد 6-12 تجربه می شود. مصرف غذاهایی غیرمفید باعث ایجاد مشکلاتی در تعادل هورمونی و منجر به نوسانات خلقی و تغییرات رفتاری می شود. افسردگی یکی از عوارض جانبی رایج غذاهای غیرمفید در کودکان است.

بیماری کلیوی

سدیم بالا در غذا منجر به احتباس آب (ادم) در بدن و مشکلاتی در عملکرد کلیه می شود. ادم یکی از نشانه های ناکارآمدی کلیه است.

دیابت

نوشابه ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند. محتوای قند بالا ممکن است خطر اختلال در عملکرد ترشح انسولین را افزایش دهد. حتی منجر به دیابت نوع 2 در دوران کودکی یا در سنین بالاتر شود.

چاقی

چربی مورد استفاده برای طعم‌دهی و چاشنی در غذاهای غیرمفید در بدن تجمع می‌یابد و ممکن است منجر به کاهش سطح انرژی شود. سطوح پایین انرژی منجر به کمبود فعالیت بدنی و در نتیجه چاقی و افزایش خطر بیماری های قلبی می شود. کودکان همچنین ممکن است به دلیل افزایش وزن با مشکلاتی در عزت نفس مواجه شوند.

اختلال گوارشی

پایه غذای غیرمفید بیشتر مواد و ترکیبات فرآوری شده است و مواد مغذی طبیعی کمتری دارد. غذاهای غیرمفید، فیبر بسیار کمی دارند که به همین دلیل با مصرف آنها احتمال یبوست افزایش می یابد و بنابراین خطر ابتلا به اختلالات روده یا سرطان روده بزرگ در سنین بالاتر افزایش می یابد.

بدشکلی استخوان و دندان

کودک در حال رشد شما به تمام مواد مغذی اصلی مورد نیاز برای رشد استخوان و دندان خوب نیاز دارد. غذاهای غیرمفید منجر به اضافه وزن در ران ها و باسن می شود که ممکن است فرد را مستعد شروع زودهنگام پوکی استخوان کند. محتوای قند زیاد در غذاهای غیرمفید ممکن است منجر به پوسیدگی دندان در دندان های دائمی شود.

بیماری قلبی

ورقه های پنیر جزء اصلی مواد غذایی غیرمفید هستند. چربی بالا، سطح کلسترول را افزایش می دهد و کلسترول ممکن است در رگ های خونی قلب رسوب کند. کلسترول بالا علت اصلی بیماری های قلبی است و فرد را در سنین بالاتر مستعد ابتلا به سکته می کند.

تأثیر بر تمرکز و عملکرد شناختی

غذاهای غیرمفید فاقد مواد مغذی ضروری هستند که ممکن است منجر به کاهش هوشیاری مغز و تمرکز شوند. نوجوانان ممکن است با مشکلات تمرکز، توانایی‌های کمتر حفظ و کاهش توانایی یادگیری مواجه شوند.

رژیم غذایی به طور کلی بخش مهمی از رشد عصبی کودک است. حتی می تواند بر تمرکز و عملکرد آنها در مدرسه تأثیر بگذارد. گمان می رود که کمبود مواد مغذی در اختلال در رشد شناختی نقش داشته باشد. در بحث سلامت مغز، اسیدهای چرب امگا 3، فولات، کولین، B12 و روی مورد توجه قرار می گیرند. برخی از این مواد مغذی در طول رشد جنین بسیار مهم هستند. اما برخی دیگر برای مصرف کودکان در طول زندگی ضروری هستند.

اگر کودک بیشتر کالری مورد نیاز روزانه خود را از غذاهای غیرمفید به طور منظم مصرف کند، مواد مغذی حیاتی خود را از دست می دهد. حتی بر سلامت و عملکرد مغز او تأثیر منفی می گذارد. مصرف غذاهای سرشار از قند فرآوری می تواند منجر به افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو شود که می تواند باعث آسیب به سلول های مغز شود. رژیم های غذایی سرشار از قند همچنین می تواند منجر به اختلالات خلقی مانند افسردگی شود که می تواند بر عملکرد کودک در مدرسه نیز تأثیر بگذارد. رژیم غذایی متشکل از غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مناسب برای سلامت مغز کودک است و مکمل‌سازی با ویتامین‌ها یک گزینه مناسب و مفید است.

سخن آخر

فست فودها معمولا سرشار از نمک، شکر و چربی های ترانس هستند. مصرف این مواد در مقادیر زیاد می تواند کودک را در معرض خطرات متعددی برای سلامتی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا قرار دهد. به طور کلی، لذت بردن از یک برگر یا یک تکه پیتزا هر چند وقت یکبار بر سلامت کودک شما تأثیری نخواهد داشت. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که این درمان گاه به گاه به یک عادت معمولی تبدیل نمی شود. برای کاهش تأثیرات غذاهای غیرمفید بر سلامت کودکان، آنها را با وعده های غذایی متعادل حاوی غذاهای مفید از گروه های غذایی مختلف تغذیه کنید.

var params = {limit: 5, online:true, skill: [3]};
منبع
https://www.momjunction.com/https://childlifenutrition.com/

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب