عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک



مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

عوارض رژیم کتوژنیک را از این سایت دریافت کنید.

خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک که لازم است بدانیم

خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک که رژیمی کم کربوهیدرات و پرچرب است معمولا در افرادی که از این رژیم استفاده می نمایند مورد توجه قرار نمیگیرد.

2021/01/09 مقالات

خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک که لازم است بدانیم

خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک  Dangers of Going Keto معمولا در افرادی که از این رژیم استفاده می نمایند مورد توجه قرار نمیگیرد.

برنامه کم کربوهیدرات و پرچرب گاهی اوقات در خصوص کاهش وزن سریع موفقیت آمیز است ، اما متخصصان تغذیه نگران عوارض و پیامدهای آن به روی بدن هستند.

رژیم کتوژنیک که همچنین به عنوان “رژیم کتو” – شناخته می شود اخیرا در برنامه های کاهش وزن توسط افراد مشهوری در جامعه مورد استفاد و تبلیغ قرار گرفته است .

این رژیم غذایی شامل کاهش کربوهیدرات ها ، به میزان 50 گرم در روز یا کمتر ، برای کمک به بدن در رسیدن به حالت کتوز است که در آن بدن مجبور است چربی (و نه قند) را برای تأمین انرژی بسوزاند.

پزشکان بر این باورند که رژیم کتو می تواند در درمان بیماری صرع مفید باشد. اینکه دلیل این امر چیست هنوز مشخص نیست ، اما به نظر می رسد روند کتوژنیک باعث کاهش دفعات تشنج می شود.

مطالعات آزمایشگاهی نیز حاکی از آن است که این رژیم غذایی همچنین دارای مزایای ضد پیری ، ضد التهاب و مبارزه با سرطان است.

اما به عنوان یک برنامه کلی کاهش وزن ، استفاده از رژیم کتو بحث برانگیز است. برخی از متخصصان تغذیه با اشاره به عوارض جانبی ناخوشایند ،خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک ،  خطرات بهداشتی و ماهیت ناپایدار این رژیم غذایی ، در مورد استفاده از آن هشدار می دهند.

حتی بسیاری از طرفداران رژیم کتو اعتراف می کنند ، اگر رژیم غذایی “به روش صحیح” انجام نشود ، می تواند برعکس یک رژیم سالم عمل نماید.

عوارض و  خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک :

فهرست عناوین :

1. “آنفولانزای کتو”

متخصصان تغذیه بر این باورند که برخی از افراد در هنگام شروع استفاده از این رژیم غذایی احساس بیماری می کنند.

گاهی اوقات ممکن است استفراغ ، ناراحتی دستگاه گوارش ، خستگی زیاد و بی حالی وجود در فرد مشاهده گردد. به این حالت به اصطلاح آنفولانزای کتو گفته می شود که معمولاً پس از چند روز از بین می رود.

تخمین زده شده است که حدود 25٪ از افرادی که رژیم کتو را تجربه می کنند ، این علائم را تجربه می نمایند ، که خستگی شایع ترین آنها است.

این اتفاق به دلیل کاهش قند بدن است تا اینکه بدن به سراغ استفاده از چربی ها برود .این انتقال از مصرف قند به مصرف چربی به تنهایی کافی است تا بدن فرد برای چند روز احساس خستگی کند.

شاید بتوانید با نوشیدن آب فراوان و خواب زیاد ، اثرات آنفولانزای کتو را به حداقل رسانید. گاهی اوقات استفاده از مکمل های مربوط به کتو مانند چای سبز ماتچا ، قهوه ارگانیک ، یا گیاهان سازگار با گیاهان کتو را نیز توصیه می کنند.

2. خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک و اسهال

اگر در حالی که رژیم کتوژنیک دارید بیشتر از حالت عادی به دستشویی می روید ، تنها یک جستجوی سریع در اینترنت به شما نشان می دهد که در این مورد تنها نیستید. این مشکل می تواند از زمان تغییر سبک زندگی با چربی بیشتر وکربوهیدرات کمتر اتفاق افتد.

این مشکل ممکن است به دلیل مشکلات کیسه صفرا – عضوی که صفرا را برای کمک به تجزیه چربی در رژیم غذایی تولید می کند بوجود آید .

کودک مبتلا به هموفیلی چه نیاز هایی دارد و وظایف والدین و پرستاران چیست؟

مطالعه کنید

محققان بر این باورند که اسهال همچنین می تواند به دلیل کمبود فیبر در رژیم کتو باشد ، که ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که مصرف کربوهیدرات ها در رژیم کاهش می یابند (مانند نان و ماکارونی و غلات سبوس دار).

3. کاهش فعالیت های ورزشی

برخی از ورزشکاران نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای بهبود عملکرد در ورزش خود ، از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند.

اما تعدادی از متخصصان با این عقیده موافق نیستند . باور این مسئله که بهه عنوان مثال دوچرخه سواران ابراز می کنند که با رژیم کتو سریعتر و بهتر فعالیت می کنند کمی مشکل است .

در مطالعه اخیر در مجله پزشکی ورزشی و تناسب اندام ، محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مسابقات دوچرخه سواری و دویدن با شدت بالا ، بعد از چهار روز  استفاده از رژیم کتوژنیک عملکرد بدی در مقایسه با کسانی که چهار روز را در یک رژیم پر کربوهیدرات قرار داشتند، ارائه نمودند . محققان بر این باورند که بدن در حالت کتوزی حالت اسیدی تری دارد ، که ممکن است توانایی عملکرد در فعالیت های بدنی شدید را محدود سازد.

4. کتواسیدوز و خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک

دانشمندان بر این باروند که اگر دیابت نوع 1 یا 2 دارید ، نباید از رژیم کتو را استفاده نمایید ، مگر اینکه از پزشک متخصص اجازه قطعی داشته باشید.

رژیم كتوز در واقع می تواند برای افرادی كه دچار هایپرگلیسمی هستند مفید باشد ، اما باید بسیار مراقب قند خون بیمار باشید و چندین بار در روز سطح گلوكز خود را كنترل كنید.

دلیل آن این است که ، برای افراد دیابتی ، کتوز می تواند یک مشکل خطرناک به نام کتواسیدوز ایجاد کند. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که بدن مقدار زیادی کتون – اسیدهایی که به عنوان محصول جانبی چربی سوزی تولید می شوند – ذخیره کرده و خون بیمار بیش از حد اسیدی شود که این شرایط می تواند به کبد ، کلیه ها و مغز آسیب برساند. این عارضه اگر به سرعت درمان نشود ، می تواند کشنده باشد.

کتواسیدوز در تعدادی از افراد سالم و فاقد دیابت که رژیم های کم کربوهیدرات را دنبال می کردند نیز گزارش شده است ، اگرچه این عارضه نادر است.

علائم کتواسیدوز شامل خشکی دهان ، تکرر ادرار ، حالت تهوع ، بوی بد دهان و مشکلات تنفسی است. اگر هنگام رعایت رژیم کتو این موارد را تجربه کردید ، فوراً با پزشک مشورت کنید.

5. بازیابی وزن از خطرات استفاده از رژیم کتوژنیک

از آنجا که رژیم کتو بسیار محدودکننده است ، متخصصان تغذیه بر این باورند که این رژیم یک برنامه مناسب غذایی برای پیروی طولانی مدت نیست.

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : salamateaval.com

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟ 13 عارضه جانبی که باید بدانید

کتوژنیک، یک رژیم غذایی کوتاه مدت و مناسب لاغری است. اما این رژیم کتوژنیک مثل تمام رژیم‌های غذایی عوارضی هم دارد که در این مطلب شایع‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک را توضیح داده‌ایم.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟ 13 عارضه جانبی که باید بدانید

مجله زوم لایفبه‌روزرسانی: 6 ماه پیش

7 دقیقه

کتوژنیک، یک رژیم غذایی کوتاه مدت و مناسب لاغری است. اما این رژیم کتوژنیک مثل تمام رژیم‌های غذایی عوارضی هم دارد که در این مطلب شایع‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک را توضیح داده‌ایم. رژیم کتوژنیک، یک برنامه غذایی عالی برای کاهش وزن و کاهش قند خون است اما می‌تواند عوارض جانبی برای سلامت بدن در پی داشته باشد. در ادامه با معرفی عوارض جانبی رژیم غذایی کتوژنیک همراه زوم لایف باشید.

عوارض شایع در رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک به طور معمول خطرناک نیستند. از عوارض آن می‌توان به یبوست، کاهش قند خون یا سوء هاضمه اشاره نمود. البته در رژیم با کربوهیدرات کم، اثرات دیگری نظیر ایجاد سنگ کلیه یا افزایش سطح اسید بدن شود (اسیدوز).

علیرغم اینکه این رژیم برای افرادی که از نظر جسمی در سلامت هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند اما این امکان نیز وجود دارد که در مواردی عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. از این عوارض تحت عنوان آنفولانزای کتو (Keto Flu)  نام برده می‌شود. این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن می‌توان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشت‌ها، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره کرد.

برای کم‌کردن شانس بروز این عوارض می‌بایست قبل از قطع کامل ورود کربوهیدرات‌ها به بدن، چند هفته‌ای را با برنامه رژیم کم کربوهیدرات شروع کرد. این استراتژی باعث می‌شود تا بدن بیاموزد که برای تولید انرژی مورد نیاز خود می‌بایست به سوزاندن چربی‌ها روی بیاورد.

یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی در بدن است. از این رو اضافه کردن اندکی نمک به وعده های غذایی روزانه و یا مصرف مکمل‌های مواد معدنی (با نظر پزشک) می تواند به بدن شما کمک کند.

با نظر پزشک می‌‌توانید بصورت روزانه 3000 تا 4000 میلی‌گرم سدیم، 1000 میلی‌گرم پتاسیوم و 300 میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید تا این عارضه را نیز به حداقل برسانید.

شایع‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک که در روزهای ابتدایی رژیم در اکثر افراد ظاهر می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

تشنگی بیش از حد؛

تکرر ادرار؛

خستگی؛ گرسنگی؛ سردرگمی، اضطراب؛

احساس سبکی سر و لرزش؛

تعریق؛ سردرد؛ سستی و بیحالی؛ حالت تهوع؛ سردرگمی و گیجی؛ گرفتگی عضلات پا؛ یبوست؛

بوی بد دهان؛

کاهش عملکرد فیزیکی؛ ریزش مو؛

1. رژیم کتو و مادران شیرده

مطالعات مرتبطی درباره ی رژیم کتو و شیر دادن انجام شده است، اگرچه در حال حاضر هیچ چیزی به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته است. تاکنون دریافت شده که داشتن رژیم های غذایی کتوژنیک در هنگام شیر دهی معمولا سالم است.

توصیه شده است که هنگام شیردهی برای کمک به بدن برای تولید شیر، 30 تا 50 گرم کربوهیدرات اضافی از میوه ها استفاده کنید. همچنین ممکن است شما مقداری کالری اضافی هم مصرف کنید. یه خصوص 300 تا 500 کالری چربی اضافی برای کمک به تولید شیر. شما باید همواره با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

2. ریزش مو در رژیم کتوژنیک

اگر پس از گذشت 5 ماه از رژیم غذایی کتوژنیک دچار ریزش مو شدید، این معمولا موقت است. می توانید مولتی ویتامین مصرف کنید و کارهایی را که همیشه انجام می دادید، انجام دهید. اگرچه ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک بسیار نادر است، شما می توانید خطر ریزش مو را با داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز و محدود نکردن بیش از حد کالری ها، کاهش دهید.

3. سنگ کلیه با رژیم کتو

تحقیقات کمی در مورد رژیم غذایی کتوژنیک و سنگ کلیه انجام شده. اما بیشتر مردمی که به آن مبتلا شدند، بهبود یافتند و درمان شدند. تنها مشکلی که گزارش شده است افزایش برخی ناراحتی‌ها در آغاز رژِیم کتوژنیک است که اگر شما آن را تحمل نمایید، بهبود می‌یابد.

پرسش دیگری که بسیار مطرح می‌شود، این است که اگر شخصی کیسه صفرا خود را برداشته باشد، آیا می تواند رژیم لاغری کتوژنیک را اجرا کند؟ پاسخ مثبت است. شما ممکن است چربی خود را به تدریج افزایش دهید تا زمانی دیگر به بدن خود اجازه بدهید از آن استفاده کند.

بالا رفتن کلسترول خون در رژیم کتوژنیک

3. افزایش کلسترول در رژیم کتو

تحقیقات بسیاری درباره سطح کلسترول در رژیم کتوژنیک انجام شده است که نتیجه آنها بالا رفتن سطح کلسترول خون در رژیم کتوژنیک بود. کلسترول بالا به طور کلی به دلیل افزایش HDL (کلسترول خوب) است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌‌دهد. ممکن است میزان تری گلیسیرید شما افزایش یابد، اما این چیزی عادی است به خصوص برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند. این افزایش با کاهش وزن، کم  و عادی خواهد شد.

درصد کمی از مردم در رژیم کتوژنیک هستند که افزایش LDL را تجربه می‌ کنند. این افزایش معمولا طبیعی است (هرچند آزمایش آن سخت‌تر است). خطر کلسترول LDL به اندازه و غلظت آن بستگی دارد که نشان داده شده که در کتوژنیک سالم هستند.

بیشتر بخوانید: کلسترول خون نرمال چند است؟

5. رژیم کتوژنیک و سوء هاضمه

به طور کلی، با آغاز رژیم کتوژنیک از سوء هاضمه و سوزش سر دل خلاص می‌شوید. اگر مشکلی داشتید، خوب است چربی مصرفی خود را محدود کنید و به تدریج مقداری را که در روز مصرف می‌کنید، افزایش دهید.

6. رژیم غذایی کتوژنیک و خارش پوست

دلیل علمی خاصی درباره ی خارش برخی افراد در هنگام استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک وجود ندارد. تنها چند تجربه اندک درباره ی خارش افراد وجود دارد و در اینجا درباره آن ها صحبت می‌شود. بنابراین حکایات، این خارش باعث تحریک استون می‌شود که در عرق دفع می‌شود (به همین دلیل ممکن است شما بد نفس بکشید).

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : zoomlife.ir

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب