گزیده جملات کتاب ایکیگای نوشته هکتور گارسیا وفرانچسک میرالس



معرفی کتاب ایکیگای هکتور گارسیا

جملاتی از متن کتاب ایکیگای هنر زندگی 

هدفتان از زندگی چیست؟
بنا بر نظر ژاپنی ها، همه ایکیگای دارند؛ همان که فیلسوف های فرانسوی به آن علت بقا می گویند. برخی ایکیگای خود را پیدا کرده اند؛ در حالی که دیگران، هر چند آن را همراه خودشان دارند، هنوز در پی یافتنش هستند.

ایکیگای هر یک از ما در عمق وجودمان پنهان است، و یافتن آن نیاز به کاوشی صبورانه دارد. طبق گفته ساکنان أكيناوا)، جزیره ای که بیشترین طول عمرهای بالاتر از صـد سـال جـهـان را دارد، ایکیگای دلیلی اسـت کـه صبح ها به خاطر آن از خواب برمی خیزند.

کتاب ایکیگای راز ژاپنی ها در داشتن عمر طولانی و زندگی شاد

کارتان هر چه که هست، بازنشسته نشوید. در حقیقت در زبان ژاپنی واژه ای به نام «بازنشستگی» مثل انگلیسی وجود ندارد که به معنی «ترک کار برای استراحت» باشد. بنا به نظر دن باتنر ، گزارشگر نشنال جغرافی که این کشور را به خوبی می شناسد، در فرهنگ ژاپنی هدف داشتن در زندگی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که بازنشستگی با تعریف ما در آن جایی ندارد.

پیـر شـدن سلول های عصبی مـا از بیست سالگی آغاز می شـود.البته ایـن روند با فعالیت هـای فـکـری، کنجکاوی و میل به یادگیری آهسته تر می شـود. کنار آمدن با موقعیتهای جدید، فراگیری کارهای تازه در هر روز، بازی و تعامل با دیگران از ضروری ترین راهکارهای ضدپیری ذهن به نظر می رسند. علاوه بر این، خوشبین بودن به این موضوع فواید بیشتری برای مغز به دنبال دارد.

تیکه کتاب ایکیگای در مورد حرکات آرام تر زندگی طولانی تر

پاراگراف کتاب ایکیگای هکتور گارسیا

 ما می توانیم به نحوه ی زندگی فعال تر دست بیابیم تا احساس درونی و بیرونی بهتری داشته باشیم .فقط باید چند راهکار جزئی به عادتهای روزانه مان اضافه کنیم.

* پیاده به محل کار بروید. یا اینکه روزانه حداقل بیست دقیقه پیاده روی کنید.

* به جای آسانسور، پله ها را پیاده بروید. این کار فواید زیادی دارد از جمله برای حالت بدن، عضلات و حتی سیستم تنفسی مفید است.

* در فعالیتهای اجتماعی یا مفرح شرکت کنید تا زمان زیادی را جلوی تلویزیون صرف نکنید.

* غذاهای ناسالم و تنقلات را با میوه جایگزین کنید، در نتیجه کم تر هوس میان وعده می کنید و در عوض مواد مغذی بیشتری به بدن خود می رسانید.

* به اندازه کافی بخوابید. بهترین حالت هفت الی نه ساعت روزانه است، اما بیشتر از آن باعث سستی می شود.

* با بچه ها یا حیوانات خانگی بازی کنید یا به یک تیم ورزشی بپیوندید. این کار نه فقط بدن را تقویت می کند، بلکه ذهن را تحریک می کند و اعتمادبه نفس را افزایش می دهد.

* در مورد رفتارها و عادتهای مضر آگاه باشید و آنها را با عادتهای مثبت و مفید جایگزین کنید.

 * با این تغییرات کوچک، می توانیم بدن و ذهن مان را دوباره احیا کنیم و امید به زندگی خود را افزیش دهیم.

بسیاری از افراد بـا عـمـر بیش تـر از صـد سـال نیز چنین هستند: آنهـا زندگی پر مشغله ای داشته اند و بارها با مشکل مواجه شده اند، اما می دانستند چگونه با نگرشی مثبت با مشکلات روبرو شوند و اجازه ندهند مشکل بر آنها غلبه کند.

جملات زیبای کتاب ایکیگای راز عمر طولانی و شاد ژاپنی ها

زیباترین جملات کتاب ایکیگای

زندگی بهتر با معنادرمانی

چند ایده کارساز

* طبق گفته سارتر؛ ما معنای زندگی مان را خلق نمی کنیم؛ بلکه آن را کشف می کنیم.

* هر یک از ما دلیل ویژه ای برای زندگی داریم، که می تواند طی سالها تغییر یابد یا تعدیل شود.

* همان طـور کـه نگرانی اغلب برایمان ترس به همراه دارد، توجه بیش از اندازه به خواسته هایمان (وسواس) نیز عاملی بازدارنده برای اتمام کار خواهد شد.

* شوخ طبعی باعـث از بيـن بـردن چرخـه منفی می شـود و اضـطـراب را کاهـش می دهد.

* همه مـا ظرفیت آن را داریم که کارهایی عالی یا کارهایی افتضاح انجام دهیم. اینکه در کدام دسته جا بگیریم به تصمیم هایمان بستگی دارد نه شرایطی که در آن هستیم.

موریتا درمانی قصد از بین بردن نشانه ها را ندارد؛ در عوض به ما می آموزد که چگونه تمایلات، اضطرابها، ترس ها و نگرانی هایمان را بپذیریم و آنها را رها کنیم.

منتخب جملات کتاب ایکیگای فرانسیس میرالس

حالت فلو «وضعیتی است که در آن افراد چنان درگیر انجام یک فعالیت می شوند که هیچ چیز دیگری مهم به نظر نمی رسد. این تجربه چنان لذتبخش است که افراد حاضرند حتی با صرف هزینه زیاد به آن برسند.

بسیاری از این هنرمندان شاید انسان گریز یا گوشه گیر به نظر برسند، اما آنها در واقع برای زمان انجام کارشان ارزش قائل می شوند که برایشان شادی به همراه دارد؛ و گاهی به قیمت چشم پوشی از جوانب دیگر زندگیشان به دست می آید. آنها افرادی متفاوت از دیگرانند که قوانین فلو را به شدت در زندگیشان به کار می بندند .

چکیده کتاب ایکیگای راز عمر طولانی ژاپنی ها

از انجام آیین و رسوم روزانه تان لذت ببرید و از آنها برای رسیدن به وضعیت فلو استفاده کنید. نگران نتیجه نباشید، نتیجه خودبخود به دست خواهد آمد. شادی در انجام کار است نه در نتیجه. بر اساس یک قانون تجربی به یاد داشته باشید که «مناسک انجام هر کاری مقدم بر هدف است. » شادترین مـردم آنهایی نیستند که بیش ترین چیزها را به دست می آورند، بلکه کسانی هستند که بیش از سایرین در وضعیت فلو هستند .

سخنان زیبا و آموزنده از کتاب ایکیگای  هنر جوان ماندن در گذر زمان
بریده ای از متن کتای ایکیگای زندگی شاد

شاه کلید هوشیاری در سنین بالا انگشتان شماست. از انگشتان تا مغز شما و از مغز تا انگشتانتان. اگر انگشتانتان را فعال نگاه دارید، صد سالگی تان را خواهید دید.

برای داشتن عمر طولانی سه چیز لازم است. ورزش برای سالم ماندن؛ تغذیه خوب و معاشرت با دیگران

جملات قصار کتاب ایکیگای

وعده های غذایی در ژاپن بسیار کوچک تر از کشورهای غربی است. غذا به صورت پیش غذا، غذای اصلی و دسر سرو نمی شود. برعکس، آنها در بشقابهای کوچک در سینی و همزمان سرو می شوند: یک بشقاب کوچک برنج، یک بشقاب سبزیجات و کاسه ای سوپ، گاهی نیز خوراکی های کوچک. سرو غذا در ظرفهای کوچک می تواند کمک مؤثری در جلوگیری از پرخوری باشد؛ و تنوع غذایی که در آغاز همین فصل به آن پرداختیم را نیز امکان پذیر می کند.

هـارا هاچـی بـو تمرینی قدیمی است، در قرن دوازدهم در کتاب ذن بـودا ذاذن یوجین کی پیشنهاد داد که فقط دوسـوم غذایی را که می توانید بخورید. خوردن غذا کم تر از میزان مورد علاقه در تمامی معبدهای بودایی رایج است ؛ شاید مکتب بودا بیش از په قرن پیش فواید محدود کردن کالری مصرفی را تشخیص داده بود.

همچنین بخوانید : جملات کتاب شفای زندگی
بهترین قسمت ها ازکتاب ایکیگای راز ژاپنی ها

مطالعات پنج منطقه آبی نشان داده است کسانی که از طول عمر بیشتری برخوردارند، آنهایی نیستند که بیش تر از همه ورزش می کنند، بلکه کسانی هستند که فعالیتهای بدنی شان از دیگران بیشتر است.

سوخت و ساز بدن پس از سی دقیقه نشستن تا نود درصد کاهش می یابد. در پی آن فعالیت آنزیم هایی که باعث انتقال چربیهای مضر از قلب به عضلات می شوند تا در آنجا بسوزند، نیز کاهش می یابد. پس از دو ساعت نشستن کلسترولهای مفیـد بـدن بیست درصد کاهـش می یابد. برخاستن و حرکت کردن فقط به مدت پنج دقیقه همه چیز را به حالت اول بازمی گرداند.

بخش هایی از کتاب ایکیگای رازهای ضد پیری
خلاصه کتاب ایکیگای

ده قانون ایکیگای

ما با ده قانون سفر خود را به پایان می رسانیم. ده قانونی که از حکمت مردمان سالخورده ساکن اگیمی به دست آورده ایم:

۱. فعال بمانید؛ بازنشسته نشوید. کسانی که از کارهایی که در آن مهارت و علاقه دارند دست میکشند، هدفشان را در زندگی از دست می دهند. به همین دلیل است که باید به فعالیتهای ارزشمند که باعث پیشرفت تان می شود، زیبایی و فایده به دیگران می رساند، کمک کننده است و دنیای اطراف شما را شکل می دهد (حتی بعد از زمانی که فعالیتهای حرفه ای شما پایان یافته است) ادامه دهید.

۲. آهسته پیش بروید. شتابزدگی رابطه معکوسی با کیفیت زندگی دارد. در حکمتی قدیمی آمده است که «اگر آهسته گام برداری می توانی تا دوردستها بروی» زمانی که شتاب و عجله را کنار بگذاریم، زندگی و زمان معنای تازه ای می گیرند.

۳. معـده خـود را کـامـل پر نکنید. وقتی صحبت از طـول عمر و خوردن باشـد، کم تر خوردن به معنای بیشتر زندگی کردن است. طبق قانون هشتاد درصد برای اینکه از سلامت بهتر و طولانی تری برخوردار باشیم، باید به جای آنکه معده خود را پر کنیم قبل از سیر شدن دست از خوردن بکشیم.

۴. اطراف خود را پر از دوستان خوب کنید. دوستان بهترین دارو هستند. چون تنها با یک گپ زدن ساده نگرانی هایتان را با آنها در میان می گذارید، در مورد اتفاقات خوب با آنها صحبت می کنید و از آنها پند می گیرید. با آنها خوش می گذرانید و خیال می بافید… به عبارت دیگر با آنها زندگی می کنید.

۵. تا جشن تولد بعدی اندامتان را متناسب کنید. آب حرکت می کند و وقتی در جریان است و راکد نیست، بهترین حالت و تازگی را دارد. بدن نیز در طول زندگی به کند. علاوه بر آن ورزش تعادل هورمون ها را به دنبال مراقبت نیاز دارد تا بیشتر عمر دارد که در پی آن شادی و نشاط هم خواهد آمد.

۶. لبخند بزنید. خندیدن، شـاد و و پرانرژی بودن تنها برای آرامش خوب نیست، بلکه برای یافتن دوست هم به ما کمک میکند. خوب است که بتوانیم چیزهای ناپسند را تشخیص دهیم، اما نباید فایده «اینجا و اکنون»، را در این دنیای پر از احتمالات فراموش کنیم.

۷. دوباره به آغوش طبیعت بازگردید. اگرچه امروزه بسیاری از مردم در شهرها زندگی می کنند، اما انسان ذاتاً بخشی از دنیای طبیعی است. باید هرازگاهی برای شارژ باتری هایمان به طبیعت بازگردیم.

۸. قدردانی کنید. از نیاکانتان، از طبیعت که هوا می سازد تا تنفس کنید و غذایی که می خورید، و از دوستان و فامیل، از هر چیزی که روزتان را باشکوه تر می کند و به شما احساس خوشبختی از زنده بودن می دهد، تشکر و قدردانی کنید. هر روز لحظاتی را به سپاس و قدردانی اختصاص دهید، و خواهید دید چگونه شـادی درونتان رشد می کند.

۹. در لحظه زندگی کنید. دیگر افسوس گذشته را نخورید و از آینده هم هراسی به دل راه ندهید. تنها همین حالا را دارید. آن را به بهترین شکل بسازید. طوری که ارزش یادآوری کردن داشته باشد.

۱۰. ایکیگای خود را دنبال کنید. درون شـمـا اشتياق، میل و استعدادی منحصر به فرد وجود دارد که به زندگیتان معنا می بخشد و شما را به سویی هدایت می کند که تا پایان عمر بهترین اوقاتتان را داشته باشید. اگر هنوز نمی دانید ایکیگایتان چیست، همان طوری که ویکتور فرانکل می گوید، مأموریت شما کشف آن است.




نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب